Wednesday, August 19, 2015

Cara Kurus dengan Cepat dan Selamat



Assalammualaikum,

Bercerita mengenai Vision Board semalam, antara short mission yang sedang ku kecapi adalah ingin menurunkan berat badan.kih3..

Yup. saya on Injection Depo utk menjarak kan kelahiran, so dengan secara tak langsung nafsu makan pon membuak2. ish. Tapi Alhamdulillah berat badan dan BMI normal sebab saya ada mengamalkan tips untuk kekal kan berat badan :P



Antara Tips utk Kurus Cara Sihat.

1. Jangan Skip Breakfast
Pernah dengar perumpamaan "Breakfast like a King?" ini kerana semua energy yang diperlukan utk memulakan aktiviti harian adalah dtg dari breakfast kita.

Kalau saya terlampau malas atau lambat utk menyiapkan breakfast. Saya Consume ESP by Shaklee!
Memang terlajak Kenyang kalau campur oat/ milo. dan kalau nak muda sikit.ahaha..saya add Collagen. kof2 yelah dah almost 30-an!

haa..nak makan Nasi lemak ke ESP?

2. Makan Buah dan segelas air sebelum Meal Tengah hari / Makan Malam
Bila memulakan meal dengan air / buah, kita akan kenyang dan tidak akan makan dengan byk utk makanan tengah hari/ makan malam


Makan buah atau minum Air sebelum makan ye:)


3. Makan dengan Pinggan yang kecil
Semakin besar pinggan semakin banyak nasi atau lauk yang akan tambah pada pinggan makan nasi kita. So, apa lagi pilih pinggan yang kecil dari biasa dan yang paling penting hidangan nasi tidak boleh lebih dr besar penumbuk kita, seperti apa yang Kevin Zahri selalu pesan

Nasi jgn lebih segenggam penumbuk tau.

Make sure sizing makanan tak berlebihan, kerana lebih makanan lebih calory


4.Minum Air putih lebih 2 litre sehari?

Tahukah anda setiap 25kg berat badan memerlukan 1Liter air utk badan dan organ kita proses secara effective? Cth berat saya 58kg. maka saya perlu minum air putih sekurang-kurangnya 2.3 liter air sehari (eleh, kacang je kan, macam 1 setengah mineral botol besar )

5. Banyak kan bergerak.

Banyak aktiviti yang boleh anda lakukan utk buang kalori .
Contoh Naik tangga. instead of escalator. Contoh nya yang naik LRT or Komuter..panjat je tangga tu :) kan nak kurus kan kan ...


and ada lagi aktiviti utk hilang kan calori secara mudah..haa..tgk tu..tido pon boleh hilangkan kalori


6. Supplement utk CUCI usus..PECAH lemak ,BAKAR lemak dan Ganti Meal.





Herblax --> Cuci Usus. Saya makan Sabtu Ahad. Badan rasa ringan dan mudah lawas.

Alfafa-->Detox. Tiada dalam gambar

Lecithin -->Pecah Lemak . Saya makan daily utk ensure pecahkan lemak yag terkumpul di salur darah






My meal Replacement for Breakfast. nyummeh.


















6.Kurangkan intake Red Meat 

Contoh Red meat adalah daging lembu, kambing, kerbau,kuda,dan salmon.
Ini kerana kalori dalam red meat adalah lebih tinggi dari white meat.

Ape pulak white meat? Ayam,itik,,arnab dan ikan.

Saya pernah membuat eksprimen utk tidak makan red meat dan ayam selama 2 minggu.
Ternyata berkesan. saya dah kehilangan hampir 5kg hanya dalam masa 2 minggu. dengan hanya makan ikan dna sayur dan nasi.

Perasaan yang sangt best bukan kalau berjaya kurangkan berat.

Anda boleh cuba :
Meatless Monday!  di sini die mengajar utk tidak makan meat..dengna kata lain.vegetarian pada setiap isnin :)


Oklah,i think thats all for now. now 18//8/2015 i am 58.4kg...we will see in 1 month.Good luck to Me!
Jom....Jom...


Kalau anda berminat nak buat duit secara part time / nak try Shaklee :
Message la saya ye. In sha Allah saya layan .saya tak makan org :)
Salam Sayang,
Atikah
Pengedar Kesayangan Shaklee anda 995471

0 comments:

Post a Comment